Ogłoszenia
Nie bądź obojętny ! - ZIMA 2024
w trosce o osoby samotne, bezdomne oraz rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji
W związku ze zbliżającym się okresem zimowym zwracamy się z apelem do mieszkańców Gminy Szumowo o przekazywanie pracownikom socjalnym Ośrodka Pomocy Społecznej w Szumowie lub Policji wszystkich informacji dotyczących osób starszych, samotnych, ubogich oraz ludzi bezdomnych lub zagrożonych bezdomnością wymagających pomocy i wsparcia w okresie zimy. Nie bądźmy obojętni również wobec osób nietrzeźwych, które przebywają na mrozie.
Ponadto, jeśli wśród osób lub rodzin zauważycie Państwo inne niepokojące sytuacje związane z codziennym funkcjonowaniem, prosimy o niezwłoczne przekazanie informacji w celu podjęcia odpowiednich działań.
Wspólnie możemy im pomóc.
Telefony do kontaktu:
1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Szumowie nr telefonu (86) 22 44 150
ul. 1 Maja 45, 18-305 Szumowo
2. Policja nr 997 lub 112
Szczepienia przeciw Covid-19
Informacja o zmianach w zasadach dotyczących uprawnień do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego i zasiłku dla opiekuna
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1429) zakłada przebudowę od 1 stycznia 2024 r. dotychczasowego systemu świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów poprzez:
- wprowadzenie do systemu prawnego nowego świadczenia - świadczenia wspierającego kierowanego bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością w wieku od ukończenia 18 r. życia,
- zmiany w warunkach przyznawania funkcjonującego obecnie świadczenia pielęgnacyjnego,
- likwidację specjalnego zasiłku opiekuńczego.
-
Świadczenie wspierające
Ww. ustawa o świadczeniu wspierającym (w skrócie u.ś.w.), wprowadza nowy rodzaj świadczenia, tj. świadczenie wspierające, które będzie skierowane bezpośrednio do osób z niepełnosprawnościami. Uprawnionymi do świadczenia wspierającego będą osoby z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 roku życia, które uzyskają decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia - na poziomie od 70 pkt do 100 pkt. Poziom potrzeby wsparcia będzie ustalany w formie decyzji o poziomie potrzeby wsparcia przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności. Zadaniem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będzie natomiast przyznawanie i wypłacanie, na podstawie ww. decyzji, świadczenia wspierającego wnioskowanego przez osobę z niepełnosprawnościami lub jej przedstawiciela.
Ustawa o świadczeniu wspierającym wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r. z pewnymi wyjątkami:
- od 1 stycznia 2024 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 87 do 100 pkt,
- od 1 stycznia 2025 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 78 do 86 pkt,
- od 1 stycznia 2026 r. - świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 70 do 77 pkt.
Uwaga: wyjątkiem od tak określonego ustawą harmonogramu wejścia w życie ustawy jest art. 64 ustawy, zgodnie z którym osoba wymagająca opieki:
1) na którą przyznano na podstawie przepisów dotychczasowych prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, albo zasiłku dla opiekuna,
2) na którą przyznano prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowego, obowiązującego od 1 stycznia 2024 r. brzmienia ustawy o świadczeniach rodzinnych
– będzie mogła otrzymać świadczenie wspierające od dnia 1 stycznia 2024 r., także w przypadku, gdy w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, potrzebę tę określono na poziomie niższym niż 87 punktów w skali potrzeby wsparcia. Świadczenie wspierające będzie przysługiwało, w zależności od poziomu potrzeby wsparcia, w wysokości od 40% wysokości renty socjalnej do maksymalnej wysokości - 220% renty socjalnej (będzie to kwota netto czyli bez potrąceń na podatek dochodowy czy ubezpieczenie zdrowotne).
Co do zasady świadczenie wspierające będzie przyznawane nie wcześniej niż od dnia ustalenia przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności dla danej osoby poziomu potrzeby wsparcia - w przypadku wniosków o wydanie decyzji w tej sprawie złożonych w roku 2024, wojewódzkie zespoły orzekające będą ustalać poziom potrzeby wsparcia od dnia złożenia wniosku. Takie rozwiązanie zapewni w początkowym okresie obowiązywania ustawy możliwość otrzymania przez osoby z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego za cały okres oczekiwania na wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia (art. 65 ust. 3 u.ś.w.).
Pakiet osłonowy
Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadziła również także szereg regulacji o charakterze osłonowym dla tych opiekunów osób niepełnosprawnych, którzy zaprzestaną pobierać świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna w związku z wyborem przez osobę z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego. Obejmują one:
- opłacanie ze środków budżetu państwa składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne za opiekuna osoby z niepełnosprawnością, która pobierać będzie świadczenie wspierające – warunkiem jest wspólne zamieszkiwanie i gospodarowanie opiekuna z osobą z niepełnosprawnościami oraz niepodejmowanie zatrudnienia przez opiekuna; co istotne ww. ubezpieczeniami będą mogli być objęci również ci opiekunowie, którzy wcześniej nie pobierali powyższych świadczeń opiekuńczych warunkiem jest jednak wspólne zamieszkiwanie i gospodarowanie opiekuna z osobą z niepełnosprawnościami otrzymującą świadczenie wspierające oraz niepodejmowanie zatrudnienia przez opiekuna; (objęcie ww. ubezpieczeniami będzie realizowane przez ZUS, na wniosek opiekuna składany do ZUS),
- możliwość uzyskania przez opiekuna zasiłku dla bezrobotnych, a także świadczenia przedemerytalnego.
Ponadto planowane jest również uruchomienie programu aktywizacji zawodowej dla opiekunów, którzy pobierali ww. świadczenia opiekuńcze.
-
Zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych
Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadziła (w art. 43) również istotne zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych w zakresie świadczeń opiekuńczych: specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia pielęgnacyjnego.
-
specjalny zasiłek opiekuńczy
Z dniem wejścia w życie ustawy o świadczeniu wspierającym czyli 1 stycznia 2024 r. zostaje uchylony art. 16a ustawy o świadczeniach rodzinnych regulujący zasady przysługiwania specjalnego zasiłku opiekuńczego. Oznacza to, że od tej daty specjalny zasiłek opiekuńczy nie będzie już przyznawany. Jedynie, na podstawie przepisów przejściowych, zasiłek ten będzie mógł być przyznawany także po 31 grudnia 2023 r. w pewnych przypadkach na zasadzie zachowania praw nabytych. Szczegółowe informacje dotyczące przepisów przejściowych regulujących te kwestię opisane zostały w punkcie 3 niniejszej informacji.
-
świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach
Najważniejsze zmiany w przepisach regulujących zasady przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego obowiązujące od 1 stycznia 2024 r. – w tym nowe brzmienie art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych:
- świadczenie pielęgnacyjne będzie przysługiwać wyłącznie osobom sprawującym opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia (art. 17 ust. 1),
- uchylenie warunku rezygnacji lub niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej - oznacza to, że osoby sprawujące opiekę nie będą musiały rezygnować z aktywności zawodowej aby otrzymać świadczenie pielęgnacyjne,
- w konsekwencji uchylenia warunku rezygnacji/niepodejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej uchylono również art. 17b ustawy o świadczeniach rodzinnych, czyli przepis uzależniający przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego i specjalnego zasiłku opiekuńczego rolnikom, małżonkom rolników lub domownikom od warunku zaprzestania prowadzenia gospodarstwa rolnego lub pracy w gospodarstwie rolnym. W związku z tym, uchylono również w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników przepisy dotyczące opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za te osoby (składki do KRUS na dotychczasowych zasadach będą przez organy właściwe opłacane tylko w przypadku osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy i zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów dotychczasowych –art. 63. ust. 15 u.ś.w.),
- uchylenie art. 17 ust. 1a, czyli przepisu, który wskazywał kolejność osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego,
- uchylenie art. 17 ust. 1b, czyli przepisu warunkującego przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego od daty powstania niepełnosprawności,
- uchylenie negatywnej przesłanki uniemożliwiającej przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego jeśli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do własnej emerytury, renty rodzinnej z tytułu śmierci małżonka przyznanej w przypadku zbiegu prawa do renty rodzinnej i innego świadczenia emerytalno-rentowego, renty socjalnej, zasiłku stałego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zasiłku przedemerytalnego, świadczenia przedemerytalnego, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym, lub świadczenia pieniężnego przyznanego na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia,
- uchylenie art. 27 ust. 5 ustawy o świadczeniach rodzinnych, ograniczającego zbiegi wymienionych w tym przepisie świadczeń rodzinnych.
Zmianie uległ również katalog osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 17 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, świadczenie pielęgnacyjne od 1 stycznia 2024r. będzie przysługiwać:
1) matce albo ojcu,
2) innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 oraz z 2022 r. poz. 2140) ciąży obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom,
3) opiekunowi faktycznemu dziecka,
4) rodzinie zastępczej, osobie prowadzącej rodzinny dom dziecka, dyrektorowi placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektorowi regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej albo dyrektorowi interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego,
– jeżeli sprawują opiekę nad osobą w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji.
Ponadto nowe regulacje dotyczące świadczenia pielęgnacyjnego przewidują, że w przypadku gdy opiekun sprawuje opiekę nad więcej niż jedną osobą niepełnosprawną w wieku do ukończenia 18. roku życia legitymującą się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności lub znacznym stopniu niepełnosprawności, to wysokość świadczenia pielęgnacyjnego, podwyższa się po 100% na drugą i każdą kolejną osobę, nad którą sprawowana jest opieka (uwaga: dotyczy to osób-opiekunów: wymienionych w art. 17 ust. 1-3, osób będących rodziną zastępczą oraz osób prowadzących rodzinny dom dziecka).
Uwaga: opisane wyżej, nowe warunki przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego, które obowiązywać będą od 1 stycznia 2024 r. nie dotyczą osób, które, na zasadzie zachowania praw nabytych, będą pobierać to świadczenie na podstawie przepisów dotychczasowych (w oparciu o przepis przejściowy - art. 63 u.ś.w.).
Ponadto nowym przepisem, który zacznie również obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. jest art. 17 ust. 4a, zgodnie z którym, w przypadku śmierci osoby wymagającej opieki, osoba sprawująca opiekę zachowuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpił zgon osoby wymagającej opieki. Analogiczna regulacja obowiązująca od 1 stycznia 2024 dotyczyć również będzie osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów dotychczasowych oraz osób pobierających zasiłek dla opiekuna i została ona uregulowana w art. 63 ust. 12 u.ś.w. (dotyczyć będzie jednak tylko przypadków gdy śmierć osoby wymagającej opieki nastąpiła po 31 grudnia 2023 r.).
Nadmienia się, iż osoba pobierająca świadczenie pielęgnacyjne, która sprawuje opiekę nad dzieckiem w wieku do ukończenia 18. roku życia i która będzie chciała po 31 grudnia 2023 r. otrzymać świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach (czyli z możliwością podejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez ograniczeń) musi po tej dacie zrezygnować z pobierania świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie starych przepisów i złożyć wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowych przepisów.
-
Przepisy przejściowe
Wprowadzając istotne zmiany w warunkach przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego oraz uchylając specjalny zasiłek opiekuńczy, ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadza jednocześnie przepisy mające na celu pełną ochronę praw nabytych osób, które nabyły bądź nabędą na starych, obowiązujących przed wejściem w życie ustawy, tj. do 31 grudnia 2023 r. przepisach, prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego. Osoby te będą mogły w dalszym ciągu pobierać wymienione świadczenia zgodnie z dotychczasowymi przepisami. Prawo do pobierania tych świadczeń na zasadach dotychczasowych zostało uregulowane w art. 63 u.ś.w. Przepis ten przewiduje, że:
- w sprawach o świadczenie pielęgnacyjne i specjalny zasiłek opiekuńczy, do których prawo powstało do dnia 31 grudnia 2023 r., stosuje się przepisy dotychczasowe (art. 63 ust. 1 u.ś.w.),
- osoby, którym przed 1 stycznia 2024 r., albo nawet po tej dacie, ale, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., przyznane zostało co najmniej do dnia 31 grudnia 2023 r. prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego, zachowują, na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., prawo do tych świadczeń nie dłużej jednak niż do końca okresu, na który prawo zostało przyznane (art. 63 ust. 2 u.ś.w.),
- ww. osoby, zachowują prawo do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2023 r., również w przypadku, gdy osobie nad którą sprawują opiekę zostało wydane nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie o niepełnosprawności. Warunkiem zachowania prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w tym przypadku będzie złożenie wniosku o nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin ważności dotychczasowego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenia o niepełnosprawności, a następnie złożenie wniosku o ustalenie prawa odpowiednio do świadczenia pielęgnacyjnego albo specjalnego zasiłku opiekuńczego w terminie 3 miesięcy, licząc od wydania orzeczenia o stopniu niepełnosprawności albo o niepełnosprawności (art. 63 ust. 3 ustawy),
- prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego na zasadach dotychczasowych przysługiwać będzie ww. osobom wymienionym w art. 63 ust. 1-2 u.ś.w. również po upływie okresu zasiłkowego na który prawo zostało przyznane (czyli także na kolejne okresy zasiłkowe) pod warunkiem, że wniosek o ustalenie prawa do specjalnego zasiłku opiekuńczego na nowy okres zasiłkowy zostanie złożony w terminie 3 miesięcy od dnia następującego po dniu, w którym zakończył się dotychczasowy okres zasiłkowy (art. 63 ust. 4 u.ś.w.).
Uwaga: przepisy przejściowe o świadczeniu wspierającym wprowadzają również dodatkową, negatywną przesłankę, która przewiduje, że świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy przyznane na zasadach dotychczasowych oraz zasiłek dla opiekuna, nie przysługują jeżeli osoba wymagająca opieki będzie miała przyznane prawo do świadczenia wspierającego (art. 63 ust. 6 u.ś.w.). W konsekwencji tego przepisu wprowadzone zostały także przepisy proceduralne określające:
- zawieszenie postępowania o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna do czasu rozstrzygnięcia sprawy z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego w sytuacji gdy osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyły wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. Następnie ustalenie prawa do ww. świadczeń w wyniku podjęcia zawieszonego postępowania następuje po dokonaniu przez ZUS rozstrzygnięcia sprawy z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego (art. 63 ust. 7-8 u.ś.w.).
- zawieszenie wypłaty przyznanego już świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna jeżeli osoba wymagająca opieki lub osoba uprawniona do jej reprezentowania złożyła wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. W przypadku odmowy przyznania osobie wymagającej opieki świadczenia wspierającego lub pozostawienia wniosku o to świadczenie bez rozpatrzenia, świadczenie pielęgnacyjne albo specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna, wypłaca się od miesiąca, w którym wstrzymano ich wypłatę do końca okresu na jaki je przyznano, jeżeli nadal osoba spełnia warunki określonew brzmieniu dotychczasowym (art. 63 ust. 9-10 u.ś.w.).
- uznanie za nienależnie pobrane świadczenia: świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku
opiekuńczego, zasiłku dla opiekuna, wypłaconego opiekunowi za okres, za który osoba wymagająca opieki otrzymała świadczenie wspierające.
W celu realizacji ww. przepisów gminne organy właściwe będą miały zapewniony, drogą elektroniczną, poprzez odpowiednie usługi wymiany danych w ramach Emp@tii, dostęp do danych ZUS o złożonych wnioskach/przyznanych świadczeniach wspierających.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Gmina Szumowo otrzymała środki finansowe zgodnie z zawartą umową z Wojewodą Podlaskim na realizację w 2023r. Programu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej „Opieka wytchnieniowa” – edycja 2023r., który jest finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego.
Kwota dofinansowania wynosi 35 200,00 zł.
Głównym celem Programu jest: wsparcie członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad:
-
dziećmi z orzeczeniem o niepełnosprawności,
-
osobami ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz orzeczeniami równoważnymi
poprzez możliwość uzyskania doraźnej, czasowej pomocy w formie usług opieki wytchnieniowej.
Usługi opieki wytchnieniowej przysługują w przypadku zamieszkiwania członka rodziny lub opiekuna we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą niepełnosprawną i sprawowania całodobowej opieki nad tą osobą niepełnosprawną.
Opieka wytchnieniowa ma za zadanie odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób niepełnosprawnych poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach lub zapewnienie czasowego zastępstwa. Dzięki temu wsparciu osoby zaangażowane na co dzień w sprawowanie opieki dysponować będą czasem, który mogły przyznać na odpoczynek i regenerację, jak również na załatwienie niezbędnych spraw. Usługi opieki wytchnieniowej mogą służyć również okresowemu zabezpieczeniu potrzeb osoby niepełnosprawnej w sytuacji, gdy opiekunowie z różnych powodów nie będą mogli wykonywać swoich obowiązków.
Członek rodziny lub opiekun sprawujący bezpośrednią opiekę nad dzieckiem lub osobą niepełnosprawną, którym przyznano pomoc w postaci usług opieki wytchnieniowej nie ponosi odpłatności za usługę przyznaną w ramach Programu.
Program w pierwszej kolejności adresowany jest do członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad osobą niepełnosprawną, która stale przebywa w domu, tj. nie korzysta z ośrodka wsparcia lub placówek pobytu całodobowego, np. ośrodka szkolno-wychowawczego czy internatu. Należy pamiętać, że w godzinach realizacji usług opieki wytchnieniowej nie mogą być świadczone inne formy pomocy usługowej, w tym: usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.), usługi finansowane ze środków Funduszu Solidarnościowego lub z innych źródeł.
Warunkiem skorzystania ze wsparcia jest: złożenie Karty zgłoszeniowej (załącznik nr 7 do Programu) wraz z kopią aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności. Dodatkowo można dołączyć Kartę oceny niezależności funkcjonalnej wg zmodyfikowanych kryteriów oceny – Skali FIM (załącznik nr 6 do Programu), którą uzupełnia lekarz rodzinny/lekarz rehabilitacji medycznej/fizjoterapeuta/pielęgniarka.
UWAGA!!!
Pierwszeństwo przystąpienia do Programu mają osoby, które nie korzystały z tej formy wsparcia w poprzednim roku.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Osoby zainteresowane skorzystaniem z programu "Opieka wytchnieniowa" - edycja 2023 proszone są o kontakt z tutejszym Ośrodkiem pod nr. tel: 86 22 44 150 lub w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Szumowie, ul. 1 Maja 45 w godzinach od 7.30 do 15.30.
Druki do pobrania:
Karta oceny niezależności funkcjonalnej wg zmodyfikowanych kryteriów oceny – Skali FIM
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nieodpłatna pomoc prawna, nieodpłatne poradnictwo obywatelskie oraz nieodpłatna mediacja
Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Jesteś w trudnej życiowej sytuacji, na przykład potrzebujesz pomocy w: rozłożeniu długu na raty, w spłacie pożyczek „chwilówek”, masz kłopoty mieszkaniowe, grozi ci eksmisja, masz problemy pracownicze, z egzekucją alimentów, odziedziczyłeś długi, nie wiesz do jakiego urzędu pójść po pomoc, masz inne problemy związane ze sprawami życia codziennego? Skorzystaj z systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji.
Co to znaczy, że pomoc jest nieodpłatna?
Wszystkie z podejmowanych działań w ramach:
-
nieodpłatnej pomocy prawnej,
-
nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
-
nieodpłatnej mediacji,
są darmowe i to niezależnie od tego czy sprawa będzie miała finał w sądzie.
Gdzie uzyskam pomoc?
Darmową pomoc uzyskasz w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego i mediacji w całym kraju.
Punkty znajdują się w każdym powiecie. O tym gdzie jest najbliższy punkt zapytaj:
-
-
w starostwie powiatowym,
-
w urzędzie gminy,
-
w urzędzie miasta,
-
lub poszukaj:
-
-
na stronach internetowych powiatów i gmin (które znajdziesz wpisując w wyszukiwarkę hasło: urząd gminy, powiatu lub miasta i miejscowość, w której punkcie chcesz się zapisać),
-
na stronie internetowej np.ms.gov.pl.
-
Kto może skorzystać z darmowej pomocy?
Gdy uważasz, że koszty pomocy prawnika są dla Ciebie zbyt duże, składasz wykonawcy, którego spotkasz w punkcie, pisemne oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść takich kosztów. Nie martw się. Nie musisz zabierać ze sobą nic z wyjątkiem dowodu osobistego. Wzór oświadczenia da Ci osoba udzielająca pomocy.
Czy jako przedsiębiorca mogę skorzystać z pomocy?
Tak. Jeżeli jesteś osobą samozatrudnioną czyli prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą i w ciągu ostatniego roku nie zatrudniałeś żadnych osób. Aby skorzystać z pomocy składasz:
-
pisemne oświadczenie, że nie jesteś w stanie ponieść tych kosztów, oraz
-
oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku, a także
-
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Na czym polegają usługi?
Nieodpłatna pomoc prawna
Prawnik wytłumaczy, jakie masz prawa i obowiązki oraz pokaże sposób rozwiązania Twojego problemu prawnego. W razie potrzeby, jeśli sprawa jeszcze nie trafiła do sądu, sporządzi potrzebne Ci pisma (np. pozew). Jeśli Twoja sprawa już jest w sądzie, prawnik pomoże napisać pisma o zwolnienie od kosztów, albo o ustanowienie pełnomocnika z urzędu, które są potrzebne żebyś nie musiał płacić za prawnika w postępowaniu sądowym.
Nieodpłatna porada obywatelska
Doradca obywatelski przyjrzy się Twoim problemom, tak aby dostosować pomoc do Twojej sytuacji. Wytłumaczy Ci też jakie masz:
-
prawa - czyli czego możesz się domagać,
-
i obowiązki - jakie rzeczy musisz zrobić, żeby sobie nie zaszkodzić.
Doradca również będzie Cię wspierał w samodzielnym rozwiązaniu problemu, a w razie potrzeby, sporządzi wspólnie z Tobą plan działania wyjścia z sytuacji oraz pomoże Ci krok po kroku go wykonać.
Nieodpłatna mediacja
Jeśli masz z kimś konflikt, możesz zapisać się na mediację. W takim przypadku mediator będzie pomagał Wam się pogodzić bez pójścia do sądu. Możesz także poprosić o sporządzenie projektu umowy o mediację lub wniosku o jej przeprowadzenie przed sądem, albo wniosku o przeprowadzenie mediacji w sprawie karnej, czy wniosku do sądu o zatwierdzenie ugody, którą zawarłeś wcześniej podczas mediacji.
Uwaga! Z usługi nieodpłatnej mediacji wyłączone są mediacje zlecone przez sąd oraz sprawy, w których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pomiędzy stronami konfliktu występuje przemoc.
Czym się różni pomoc prawna od porady obywatelskiej?
Pomoc prawna:
-
jest udzielana w momencie, kiedy problem danej osoby jest typowo prawny, m.in. gdy potrzebne będzie pójście z tym problemem do sądu, na przykład, gdy osoba chce się rozwieść, ale sama nie jest w stanie napisać pozwu rozwodowego lub gdy samotna matka chce wystąpić o alimenty i także nie wie jak takie pismo sformułować,
-
pomocy prawnej udziela prawnik,
-
jeżeli okaże się, że problem danej osoby nie jest tylko prawny, wtedy udzielający pomocy odsyła daną osobę do miejsca, gdzie może ona stosowną pomoc uzyskać, np. do poradni psychologicznej, ośrodka pomocy społecznej, czy pogotowia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Pomoc obywatelska:
-
może, ale nie musi dotyczyć problemu prawnego. Poradą będzie, na przykład wskazanie osobie, której zmarł ktoś bliski, do jakiego urzędu powinna się udać, by załatwić wszystkie potrzebne formalności, jak wydanie aktu zgonu, czy wystąpienie o zasiłek pogrzebowy,
-
porad obywatelskich udziela doradca obywatelski,
-
doradca w przypadku stwierdzenia, że problem nie jest wyłącznie prawny, nie musi odsyłać do innych miejsc, tylko sam może starać się pomóc danej osobie.
Jak można się zapisać na poradę?
-
telefonicznie: każdy powiat prowadzi specjalny numer telefonu do zapisów i udzielania informacji; numer telefonu jest dostępny na stronach internetowych powiatów, w tym też Twojego,
-
lub elektronicznie: na podany przez powiat adres e-mail lub na stronie np.ms.gov.pl/zapisy,
-
lub osobiście: w starostwie powiatowym.
Jak długo będę czekał na poradę?
To zależy od tego jak dużo osób zgłosiło się na poradę. Prawnik lub doradca obywatelski postarają się przyjąć każdego beneficjenta jak najszybciej.
Wyjątki:
-
z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy,
-
kobiety w ciąży zawsze obsługiwane są poza kolejnością.
Co musisz przygotować?
-
Dokument tożsamości: taki jak dowód osobisty, paszport, lub inny dokument potwierdzający tożsamość; a także
-
dokumenty dotyczące Twojego problemu: jeśli w ogóle takie masz. Nie są one obowiązkowe. Możesz też po prostu opowiedzieć prawnikowi, doradcy lub mediatorowi o swoim problemie. Jeśli dysponujesz dokumentami, pamiętaj o nich!,
-
Jeśli jesteś samozatrudnionym przedsiębiorcą, przygotuj: wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegasz się o nieodpłatną pomoc oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Co jeśli jestem osobą z niepełnosprawnościami?
Będąc osobą z trudnościami w poruszaniu lub komunikowaniu się możesz skorzystać z pomocy:
-
stacjonarnie, czyli w punkcie nieodpłatnej pomocy:
-
-
możesz przyjść na wizytę z osobą, która pomoże Ci dotrzeć do punktu i będzie pomagać prawnikowi Ciebie zrozumieć, np. może to być osoba bliska, opiekun lub osoba posługująca się językiem migowym,
-
podczas zapisywania się na poradę, możesz poprosić o pomoc tłumacza języka migowego,
-
-
możesz też skorzystać z pomocy w dogodnym dla siebie miejscu:
-
-
jeżeli ze względu na stan zdrowia nie możesz go opuszczać, np. w szpitalu lub domu,
-
w miejscu wyposażonym w urządzenia ułatwiające porozumiewanie się, na przykład w siedzibie stowarzyszenia pomagającego osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się,
-
lub w miejscu, w którym będzie możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, np. w budynku starostwa stale współpracującego z tłumaczem języka migowego,
-
-
osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać także z pomocy w szczególnych formach:
-
-
po zapisie na wizytę, prawnik lub doradca obywatelski skontaktuje się z Tobą. Może udzielić Ci pomocy telefonicznie, za pośrednictwem komunikatora internetowego (np. Skype) lub przez wiadomość e-mail. Forma udzielenia pomocy musi być wcześniej uzgodniona z pracownikiem starostwa powiatowego lub urzędu miasta,
-
konieczne jest pozostawienie danych kontaktowych do siebie, takich jak numer telefonu lub adres e-mail.
-
Jak wygląda pomoc w czasie epidemii COVID-19?
W 2021 roku powrócił tryb stacjonarny udzielania porad, ale nadal w związku ze stanem epidemii nieodpłatna pomoc prawna, poradnictwo obywatelskie i mediacja mogą być udzielane za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, czyli telefonicznie, za pośrednictwem poczty e-mail oraz przy wykorzystaniu innych komunikatorów internetowych, np. rozmowy wideo.
Uwaga! Jeżeli porada udzielana jest zdalnie, nie musisz składać żadnych oświadczeń wymienionych wcześniej!
Edukacja prawna
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat praw i obowiązków, poszukaj wydarzeń organizowanych w Twoim powiecie. Na takich wydarzeniach omawiane są problemy zgłaszane w punktach nieodpłatnej pomocy w danym powiecie. Prowadzą je organizacje pozarządowe na co dzień obsługujące mieszkańców w punktach porad.
Szukaj: wykładów, warsztatów, kampanii społecznych, a także opracowań informatorów i poradników, spotkań osobistych, audycji w lokalnych mediach, webinariów albo podcastów i filmików zamieszczanych w Internecie.
Najczęściej takie wydarzenia odbywają się w bibliotekach, szkołach, miejscach aktywności lokalnej lub klubach pracy.
Informacje o nadchodzących wydarzeniach edukacyjnych organizowanych w okolicy oraz bezpłatne materiały, jak broszury czy biuletyny są dostępne w starostwie powiatowym, np. pod numerem telefonu wyznaczonym do zapisów na wizyty, czy na stronie internetowej powiatu.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OGŁOSZENIE
Uprzejmie informujemy, że Ośrodek Pomocy Społecznej w Szumowie zmienił swoją siedzibę. Obecny adres to:
ul. 1 Maja 45, 18-305 Szumowo
Wszelkie sprawy można również załatwiać:
- telefonicznie, pod numerami telefonów: 86 2244150, 86 2244151
- elektronicznie na adres e-mail: ops.szumowo@op.pl
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Powrót do zdrowia, powrót do pracy!
Doświadczyłeś kryzysu psychicznego i nie możesz wrócić do dotychczasowej pracy?
Praca, którą wykonywałeś jest dla Ciebie zbyt dużym obciążeniem i zastanawiasz się jakie zawody możesz obecnie wykonywać?
Zgłoś się do nas!! Pomożemy Ci się przekwalifikować i znaleźć nowe zatrudnienie!!
Przed wystąpieniem choroby byłeś osobą samodzielną i aktywną, odnoszącą sukcesy. Teraz trudno Ci znaleźć pracę, a wiesz, że aktywność zawodowa ma istotny wpływ na proces zdrowienia. Skorzystaj z bezpłatnej oferty PFRON realizowanej w Ośrodkach Rehabilitacji Kompleksowej dla osób po kryzysach psychicznych. W Ośrodku zdobędziesz nowy zawód dostosowany do twoich obecnych możliwości zdrowotnych. Polepszysz również swój stan zdrowia korzystając z pomocy specjalistów. Na zakończenie zespół ekspertów pomoże Ci znaleźć pracę.
Projekt pn. „Wypracowanie i pilotażowe wdrożenie modelu kompleksowej rehabilitacji umożliwiającej podjęcie lub powrót do pracy” to program przekwalifikowania zawodowego, który zapewni Państwu uzyskanie nowych kwalifikacji zawodowych. Dedykujemy go wszystkim osobom, które z powodu choroby lub wypadku utraciły możliwość wykonywania dotychczasowego zawodu, a chciałyby podjąć inną pracę, adekwatną do zainteresowań i stanu zdrowia. To również szansa dla osób z niepełnosprawnością wrodzoną lub nabytą w okresie rozwojowym, które nigdy nie pracowały i nie mają kwalifikacji zawodowych.
Zapraszamy do projektu wszystkich chętnych, którzy:
• z powodu choroby lub urazu mają ograniczoną zdolność do pracy w dotychczasowym zawodzie, ale jednocześnie są w stanie uczestniczyć w rehabilitacji;
• mają pozytywne rokowania w zakresie przywrócenia aktywności zawodowej i uzyskania poprawy aktywnego funkcjonowania w społeczeństwie;
• mają motywację do pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym i społecznym;
• od samego początku biorą aktywny udział w procesie rehabilitacji.
Nasza grupa docelowa to osoby, które:
• zakończyły rehabilitację medyczną i mają ustabilizowany stan zdrowia (Ośrodki rehabilitacji kompleksowej nie są szpitalami i nie prowadzą leczenia specjalistycznego);
• są w stanie podjąć pracę w wymiarze co najmniej 0,5 etatu, po odbyciu procesu rehabilitacji kompleksowej;
• deklarują podjęcie zatrudnienia, niezależnie od wieku;
• mają różne rodzaje niepełnosprawności.
To ważne! Nie wymagamy orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
Jak przebiega udział w projekcie? Udział w projekcie wiąże się z kilkumiesięcznym (4-5 mies.) pobytem w Ośrodku Rehabilitacji Kompleksowej. Obecnie w Polsce funkcjonują 4 takie ośrodki: w Grębiszewie (woj. mazowieckie), w Nałęczowie (woj. lubelskie), w Wągrowcu (woj. wielkopolskie) i w Ustroniu (woj. śląskie).
Każdy z Uczestników projektu bierze udział równolegle w trzech modułach:
• zawodowym: ukierunkowanym na ułatwienie osobie z niepełnosprawnościami uzyskanie nowego zawodu i utrzymanie odpowiedniego zatrudnienia, co jest głównym celem rehabilitacji kompleksowej;
• psychospołecznym: mającym na celu przywrócenie motywacji uczestnika projektu do powrotu do pracy oraz przygotowanie go do uczestnictwa w życiu społecznym;
• medycznym: mającym na celu przywrócenie utraconych funkcji lub ich odtworzenie w jak największym, możliwym do osiągnięcia, stopniu.
W efekcie uczestnicy uzyskują nowe kwalifikacje zawodowe, które pozwalają znaleźć zatrudnienie na otwartym rynku pracy.
Co należy zrobić, by zgłosić się do projektu? Wypełnij formularz zgłoszeniowy oraz wniosek o kompleksową rehabilitację i prześlij dokumenty zgłoszeniowe na adres:
PFRON Oddział Podlaski
Ul. Fabryczna 2. 15-483 Białystok
z dopiskiem „kompleksowa rehabilitacja”.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest pod linkiem:
https://rehabilitacjakompleksowa.pfron.org.pl/fileadmin/Projekty_UE/Kompleksowa_rehabilitacja/Formularz_zgloszeniowy/FORMULARZ_ZGLOSZENIOWY.pdf?utm_campaign=pfron&utm_source=df&utm_medium=download&fbclid=IwAR0Wny3D_GSpWfynQfARyz1bUcT7Lq_jYHKyx5xIdfvDv38ZSlWTXLmrcEk
Informacji udziela: Ewa Baszko tel. (85) 733 87 11, e-mail: ebaszko@pfron.org.pl Facebook:
https://www.facebook.com/Powr%C3%B3t-do-zdrowia-powr%C3%B3t-do-pracy-109766627020443/
Instagram: https://www.instagram.com/powrot_do_pracy/
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozwiązania ustawowe służące ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 r.
Ustawa z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku, w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej, wprowadziła zapisy, na podstawie których każde gospodarstwo domowe kupi energię elektryczną po starej cenie do 2000 kWh, rodziny z osobą niepełnosprawną do 2600 kWh, a rolnicy i rodziny z Kartą Dużej Rodziny aż 3000 kilowatogodzin prądu po obecnej cenie.
Odbiorcy uprawnieni do uzyskania limitu zużycia energii elektrycznej wynoszącego
3 MWh albo 2,6 Mwh, czyli rolnicy, posiadacze Kart Dużej Rodziny czy też osoby posiadające znaczny/ umiarkowany stopień niepełnosprawności niepełnosprawne, czy też mieszkajce wspólnie z osobami posiadającymi znaczny/ umiarkowany stopień niepełnosprawności powinni złożyć stosowne oświadczenie niezwłocznie, nie poźniej jednak niż do dnia 30 czerwca 2023 r.
Aby skorzystać z wyższych limitów, niezbędne będzie złożenie specjalnego oświadczenia wraz z kserokopią dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi:
-
w przypadku rolników do oświadczenia należy dołączyć kserokopię decyzji
o wymierzeniu za 2022 r. podatku rolnego dla gruntów, na których zlokalizowane są oprócz budynku mieszkalnego również inne obiekty budowlane posiadające urządzenia
i instalacje korzystające z wspólnego rozliczania energii elektrycznej należące do gospodarstwa rolnego lub na których prowadzi sie dział specjlany produkcji rolnej; -
w przypadku odbiorcy posiadajacego Kartę Dużej Rodziny, należy przesłać jej kserokopię.
Oświadczenia, o których mowa można pobrać ze stron:
-
ENEA:https://www.enea.pl/dladomu/zamrozenie-cen/oswiadczenie_zce_pola.pdf
-
TAURON:https://www.tauron.pl/-/media/offer-documents/zamrozenie-pradu/oswiadczenie.ashx
Powyższe oświadczenia wraz z wymaganą dokumentacją można dostarczyć do przedsiebiorstwa energetycznego:
-
osobiście
-
listem tradycyjnych (Poczta Polska)
-
za pomocą środków komunikacji elektronicznej (ustawa wymienia następujące rodzaje podpisu: kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub osobisty)
Upust za obniżenie zużycia energii elektrycznej
W przypadku gdy poziom zużycia energii elektrycznej przez odbiorcę uprawnionego w okresie od dnia 1 października 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. w punkcie poboru energii wynosił nie więcej niż 90% zużycia w stosunku do poziomu zużycia energii elektrycznej przez tego odbiorcę w okresie od dnia 1 października 2021 r. do dnia 31 grudnia 2022 r., podmiot uprawniony w rozliczeniach z tym odbiorcą w 2024 r. stosuje upust.
Kwotę upustu stanowi równowartość 10% łącznej kwoty rozliczenia sprzedaży energii elektrycznej oraz usługi dystrybucji energii elektrycznej poniesionej przez odbiorcę uprawnionego w okresie od dnia 1 października 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Rekompensatę dla podmiotu uprawnionego stanowi kwota upustu.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Nie ufaj bezgranicznie. Nie stań się ofiarą handlu ludźmi”
MSWiA i Straż Graniczna opracowało baner zawierający podstawowe informacje dot. zagrożenia handlem ludźmi i dane kontaktowe do Krajowego Centrum Interwencji Kryzysowej (KCIK).
Pliki wideo (w języku polskim i ukraińskim) dotyczące kampanii „Nie ufaj bezgranicznie. Nie stań się ofiarą handlu ludźmi” zostały opublikowane na kanale YouTube oraz stronie MSWiA:
* wersja polska https://www.youtube.com/watch?v=YMl9s_u65qI
* wersja ukraińska https://www.youtube.com/watch?v=l2q3rU0YtyI
* polska wersja strony MSWiA (na dole zakładki)
https://www.gov.pl/web/mswia/informacja-dla-uchodzcow-z-ukrainy
* angielska wersja strony MSWiA (na dole zakładki)
https://www.gov.pl/web/mswia-en/information-for-refugees-from-ukraine
MY POMAGAMY IM,
ONI WSPIERAJĄ INNYCH
Ośrodek Pomocy Społecznej w Szumowie w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Żywnościowa współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym przekazał 46 rodzinom, w tym 100 osobom znajdującym, się w trudnej sytuacji życiowej, paczki żywnościowe otrzymane od Caritas Diecezji Łomżyńskiej w Łomży.
Ponadto 12 osób wymagających wsparcia otrzymało produkty żywnościowe pozyskane za pośrednictwem Caritas Diecezji Łomżyńskiej w Łomży z Agencji Rezerw Materiałowych.
Niektóre osoby, które odbierały w/w pomoc przekazały część otrzymanych produktów dla uchodźców z Ukrainy, za co jesteśmy im bardzo wdzięczni i w imieniu własnym i Uchodźców
DZIĘKUJEMY!!!
PILNE !!!
Zwracamy się z prośbą, aby osoby z terenu Gminy Szumowo, które przyjęły uchodźców z Ukrainy obowiązkowo zgłaszały ten fakt do Urzędu Gminy w Szumowie lub Ośrodka Pomocy Społecznej w Szumowie podając liczbę przyjętych osób.
Jednocześnie prosimy o informowanie pracowników Urzędu Gminy w Szumowie lub pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Szumowie o potrzebach mieszkalnych dla uchodźców z Ukrainy oraz innych bieżących potrzebach tych osób przebywających na terenie naszej Gminy.
POMOC DLA UKRAINY
W związku z obecną sytuacją na Ukrainie, Wójt Gminy Szumowo informuje, że osoby, które wyrażają chęć przyjęcia uchodźców mogą zgłaszać się telefonicznie, bądź osobiście do Urzędu Gminy w Szumowie. Bardzo ważne jest podanie liczby miejsc, którą Państwo dysponują oraz czas, w którym można je uruchomić.
Prosimy też o zgłaszanie informacji o uchodźcach, którzy przybyli na teren Gminy Szumowo po dniu 24 lutego 2022 r.
Urząd Gminy będzie prowadził spis uchodźców przebywających na terenie naszej gminy. Informacja ta będzie następnie przekazywana do Wojewody Podlaskiego za pośrednictwem utworzonego Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Uchodźcy, którzy przybyli na teren Gminy Szumowo mogą korzystać z opieki zdrowotnej na ogólnych zasadach obowiązujących w RP.
Na dworcu PKP w Białymstoku funkcjonuje punkt informacyjny Wojewody Podlaskiego, w którym to uchodźcy mogą uzyskać przydatne informacje na temat swojego pobytu.
Od dnia dzisiejszego w Zespole Szkół w Szumowie w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 będzie prowadzona zbiórka artykułów pierwszej pomocy.
Poniżej lista potrzebnych produktów.
Odzież i okrycie:
- koce zwykłe i termiczne
- śpiwory
- podkładki pod materac do spania z wodoodpornej folii aluminiowej
- materace
- ubrania (nowe lub używane w dobrym stanie)
- płaszcze przeciwdeszczowe
Środki higieny i czystości:
- płyny do kąpieli / pod prysznic / mydło
- dezodoranty
- pasta do zębów
- szczoteczki do zębów
- grzebienie
- bielizna damska, męska, dziecięca
- podpaski
- pampersy
- pieluchy dla dorosłych
- papier toaletowy i ręczniki papierowe
- ręczniki (w tym z mikrofibry)
- worki na śmieci
- środki dezynfekujące / alkohol do dezynfekcji
- maski filtrujące lub jednorazowe
Żywność:
- woda
- żywność do szybkiego przygotowania (instant)
- batony (w tym energetyczne)
- bakalie, orzechy
- konserwy
- makarony, płatki zbożowe do szybkiego przygotowania
- narzędzia kuchenne jednorazowe lub wielokrotnego użytku: talerz głęboki, łyżka, widelec, nóź, szkło (silikon spożywczy lub plastik)
Inne:
- zapałki
- baterie, powerbanki
- oświetlenie, w tym latarki
- świece
- zestawy pierwszej pomocy
Podstawowe środki medyczne (witaminy, środki przeciwbólowe, przeciwgorączkowe, leki na kaszel i przeziębienie).
Uwaga! Produkty z poniższej listy nie będą przyjmowane:
- broń palna (w tym gazowa, hukowa itp.)
- broń biała
- hełmy, elementy opancerzenia, umundurowania
- inny sprzęt militarny i paramilitarny
- produkty, których wywóz z terytorium RP wymaga koncesji lub zezwolenia
- inne produkty, które nie stanowią pomocy humanitarnej
Karta Dużej Rodziny oferuje system zniżek oraz dodatkowych uprawnień. Jej posiadacze mają możliwość korzystania z katalogu oferty kulturalnej, rekreacyjnej czy transportowej na terenie całego kraju. KDR umożliwia otrzymanie zniżki na przejazdy kolejowe – 37% na bilety jednorazowe oraz 49% na bilety miesięczne – ojciec, matka, macocha i ojczym; 50% ulgi opłaty za paszport – ojciec, matka, macocha i ojczym; 75% ulgi opłaty za paszport – dzieci oraz bezpłatny wstęp do parków narodowych.
Zniżki mogą oferować nie tylko instytucje publiczne, ale również przedsiębiorcy prywatni.
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci. Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
KDR przysługuje dzieciom z rodzin wielodzietnych do 18 r.ż. oraz do 25 r.ż. w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej, lub bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Aby otrzymać Kartę Dużej Rodziny lub jej duplikat, należy złożyć wniosek. Składa się go w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania członka rodziny wielodzietnej. Wyrobienie karty jest bezpłatne, wydanie duplikatu karty to koszt 10 zł.
Wzór wniosku oraz wzory oświadczeń można pobrać ze strony: https://www.gov.pl/web/rodzina/wniosek-o-przyznanie-karty-duzej-rodziniy-lub-wydanie-duplikatu
W Gminie Szumowo wniosek o przyznanie KDR można złożyć w Ośrodku Pomocy Społecznej, pok. Nr 10, piętro I, w dniach od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.30 -15.30.
Wniosek można również złożyć elektronicznie. W tym celu należy wejść do modułu eWnioski na Emp@tii – portalu Ministertwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zalogować się profilem zaufanym i wypełnić wniosek.
Po pozytywnie rozpatrzonym wniosku wnioskodawca otrzymuje tradycyjną wersję karty (plastikową) natomiast wersję cyfrową Karty Dużej Rodziny można pobrać w rządowej aplikacji mObywatel.
Do przeprowadzenia tego procesu potrzebny jest Profil Zaufany i aktywny eDowód.
Aplikację można pobrać z Google Play lub App Store. Po wejściu do aplikacji mObywatel należy kliknąć w opcję „dodaj dokument”, następnie spośród proponowanych dokumentów wybrać KDR.
W aplikacji mObywatel dostępne są też karty bliskich, jeśli były wydane w wersji mobilnej.
Wyszukiwanie partnerów Karty Dużej Rodziny na stronach: https://www.empatia.mpips.gov.pl/kdr oraz https://www.kdr-mwu.mpips.gov.pl
INFORMACJA
Ośrodek Pomocy Społecznej informuje, że Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Zambrowie, organizator rodzinnej pieczy zastępczej, poszukuje kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej.
Chętne osoby, które chciałyby pomóc osamotnionym dzieciom i są w stanie zapewnić im bezpieczny dom, mogą zgłaszać się do:
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Zambrowie
ul. Fabryczna 3,
I piętro, pokój 140,
tel. (86) 271 06 69
w godz. 7:00 – 15:00.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Zambrowie zapewnia szkolenia, pomoc specjalistyczną, obsługę prawną oraz szerokie wsparcie.
ŁĄCZMY SIĘ NA ŚWIĘTA
„Dobro to jedyna rzecz, która się mnoży, jeśli się ją dzieli”
Trzydzieści cztery paczki z artykułami spożywczymi i chemicznymi zostały przekazane dla osób potrzebujących z terenu gminy Szumowo.
Zbiórka paczek odbyła się w ramach „Tytki Charytatywnej”. To ogólnopolska akcja przedświąteczna. Dzięki współpracy Zespołu Szkół w Szumowie z Caritas Diecezji Łomżyńskiej i Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Szumowie, udało się tę akcję zorganizować również w gminie Szumowo.
Zebrane przez pracowników, uczniów i dzieci Zespołu Szkół w Szumowie produkty zostały spakowane w torby zwane: „Tytka Charytatywna”. Przygotowane paczki przekazano Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szumowie, którego pracownicy dostarczyli je osobom i rodzinom wymagającym wsparcia. Zespół Szkół w Szumowie częściowo wskazał rodziny, do których została skierowana pomoc w ramach charytatywnej tytki.
Ponadto dodatkowego wsparcia udzielił także Caritas Diecezji Łomżyńskiej, który przekazał Ośrodkowi Pomocy Społecznej 30 paczek z artykułami spożywczymi otrzymanymi bezpłatnie od sieci hurtowni SELGROS Cash&Carry. Produkty te również zostały dostarczone przez pracowników socjalnych do osób i rodzin potrzebujących pomocy.
Z okazji zbliżających się Świąt
pragniemy złożyć wszystkim mieszkańcom naszej Gminy
życzenia przeżywania Bożego Narodzenia w zdrowiu, radości i ciepłej rodzinnej atmosferze. Kolejny zaś rok niech będzie czasem pokoju oraz realizacji wszelkich zamierzeń.
Karta Dużej Rodziny w aplikacji mObywatel
Od 9 czerwca bieżącego roku posiadacze Karty Dużej Rodziny – niezależnie, czy
w formie tradycyjnej, elektronicznej czy obu – mogą wyświetlić ją w bezpłatnej i praktycznej aplikacji mobilnej mObywatel. Rodzice i małżonkowie rodziców będą mogli wyświetlać w niej również Karty pozostałych członków rodziny.
Aplikacja pozwoli na przekierowanie użytkowników na portal Emp@tia, gdzie znajduje sie mapa partnerów KDR wraz z lokalizacjami.
Aplikacja mKDR zostanie zamknięta z końcem czerwca 2021 r.!!!
W związku z powyższym zachecamy do pobrania aplikacji mObywatel.
„W TROSCE O ZDROWIE WŁASNE I INNYCH”
W ramach działań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19 informujemy mieszkańców Gminy Szumowo (głównie osoby w wieku 60+) o możliwości poddania się szczepieniu przeciw Covid-19.
Osoby zainteresowane mogą zgłaszać się indywidualnie do wybranego przez siebie punktu szczepień, natomist osoby mające problem z dokonaniem rejestracji (osoby strsze, niepełnosprawne, niesamodzielne) mogą w tym celu skorzystać z pośrednictwa
Ośrodka Pomocy Społecznej w Szumowie
ul. 1 Maja 50
18-305 Szumowo
tel. (86) 476 80 11 wew. 10 lub 11
Na terenie Gminy Szumowo punkt sczepień znajduje się w:
Przychodni Lekarsko – Stomatologicznej VITA NOVA
ul. sierż. pchor. Zygmunta Przeździeckiego 6
18-305 Szumowo
tel. (86) 270 70 15
Zarejestrować się można na kilka sposobów:
-
dwoniąc na bezpłatną , całodobową infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia - 989
-
elektronicznie za pomocą strony www.gov.pl/web/szczepimysie
-
bezpośrednio w wybranym punkcie szczepień
Ponadto informujemy, że w szczególnych przypadkach organizowany będzie transport do miejsca szczepień głównie dla osób niesamodzielnych lub niepełnosprawnych w stopniu znacznym, nie mających możliwości samodzielnego zorganizowania transportu (osoby, które nie mogą skorzystać z pomocy rodziny lub sąsiadów).
Po umówieniu terminu i godziny szczepienia osoby zainteresowane mogą zgłosić potrzebę dowozu w Urzędzie Gminy Szumowo pod nr tel. (86) 476 80 11 wew. 27 lub nr tel. 786020156 w godzinach: 7:30 – 15:30.
Program "Wspieraj Seniora" w Gminie Szumowo
Strategicznym celem programu rządowego jest zapewnienie usługi wsparcia Seniorom
w wieku 70+, którzy zdecydują się na pozostanie w domu, ze względu na swoje bezpieczeństwo, w związku z zagrożeniem zakażeniem Covid-19. W szczególnych przypadkach z usługi mogą skorzystać osoby poniżej 70 roku życia (np.: zły stan zdrowia).
Program zakłada pomoc w dostarczeniu zakupów obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym spożywcze, środki higieny osobistej do domu seniora.
Koszty zakupów pokrywa senior.
Senior przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów.
Bezpośrednim realizatorem programu w Gminie Szumowo jest Ośrodek Pomocy Społecznej
w Szumowie
Program jest realizowany do 31.12.2020 roku.
Mechanizm udzielania pomocy:
- Osoba starsza w wieku 70 lat i więcej, która zdecyduje się pozostać w domu, dzwoni na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów na numer 22 505 11 11.
Infolinia działa od poniedziałku do niedzieli w godzinach 8:00 – 21:00.
- Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje prośbę o pomoc do ośrodka pomocy społecznej w danej gminie poprzez system Centralnej Aplikacji Statystycznej. Ośrodek realizuje usługę przez pięć dni w tygodniu, w godzinach pracy ośrodka. Zgłoszenia, które wpływają poprzez system CAS w weekendy rozpatrywane są od poniedziałku.
- Pracownik ośrodka kontaktuje się telefonicznie z seniorem, podaje datę i godzinę zgłoszenia przez seniora, weryfikuje zgłoszenie i ustala usługę wsparcia, która ma polegać w szczególności na dostarczeniu zakupów, obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej, zgodnie ze wskazanym zakresem. Następnie podaje dane osoby, która przyjedzie do seniora w celu pomocy oraz datę. Usługa może być świadczona raz w tygodniu bądź kilka razy w czasie trwania programu.
- Senior może zgłosić prośbę o pomoc bezpośrednio do Ośrodka Pomocy Społecznej
w Szumowie dzwoniąc pod numer telefonu (86) 4768011 w.10
UWAGA: Senior płaci tylko za rzeczywisty koszt zakupów.
Więcej informacji o Programie Wspieraj Seniora: https://wspierajseniora.pl/ oraz
https://www.gov.pl/web/rodzina/program-wspieraj-seniora---solidarnosciowy-korpus-wsparcia-seniorow-w-pytaniach-i-odpowiedziach
Program „Dobry Start”
To 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny.
Świadczenie dobry start przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymają świadczenie do ukończenia przez nie 24. roku życia.
Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka .Wniosek o świadczenie dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej składa rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.
Wniosek o świadczenie dobry start można składać online od 1 lipca przez Portal informacyjno-usługowy Emp@tia na stronie https://empatia.mpips.gov.pl/ , przez bankowość elektroniczną lub portal PUE ZUS oraz od 1 sierpnia także drogą tradycyjną (w formie papierowej) bezpośrednio w urzędzie lub za pośrednictwem poczty. Wniosek należy złożyć do 30 listopada.
Wniosek można złożyć w tych samych instytucjach, co wniosek o 500+, czyli w urzędzie miasta lub gminy, ośrodku pomocy społecznej lub innej jednostce wyznaczonej w gminie. Wnioski o świadczenie dla dzieci przebywających w pieczy zastępczej są z kolei przyjmowane przez powiatowe centra pomocy rodzinie.
Złożenie wniosku w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia nie później niż do 30 września. Gdy wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach (we wrześniu, październiku lub listopadzie), to wsparcie trafi do rodziny w ciągu 2 miesięcy od złożenia wniosku.
Świadczenie dobry start nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole. Program Dobry Start nie obejmuje również studentów.
Wnioski o świadczenie Dobry Start przyjmowane będą w Ośrodku Pomocy Społecznej w Szumowie w pok. nr 1 od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 - 15.30
Zmiana organizacji pracy Ośrodka Pomocy Społecznej w Szumowie
W związku z zagrożeniem epidemiologicznym spowodowanym rozprzestrzenianiem się koronawirusa, mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom oraz pracownikom Ośrodka od dnia 16 marca 2020 r. do odwołania Ośrodek Pomocy Społecznej w Szumowie będzie obsługiwał interesantów wyłącznie w pilnych sprawach telefonicznie, przez platformę ePUAP, profil zaufany lub innymi dostępnymi środkami komunikacji elektronicznej.
W tym okresie pracownicy socjalni nie będą przeprowadzać wywiadów środowiskowych.
Wszelkie informacje będą udzielane drogą telefoniczną bądź elektroniczną i korespondencyjnie.
W przypadku konieczności osobistego kontaktu z Ośrodkiem prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny pod numery wskazane poniżej.
Jednocześnie w okresie od 16 marca 2020 r. do odwołania Ośrodek Pomocy Społecznej w Szumowie będzie pracował od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30.
Kolejne komunikaty dotyczące organizacji pracy Ośrodka będą publikowane na stronie internetowej Ośrodka – https://opsszumowo.naszbip.pl
UWAGA!
Mieszkańcy Gminy Szumowo potrzebujący wsparcia i pomocy Ośrodka Pomocy Społecznej w Szumowie powinni kontaktować się:
- telefonicznie pod nr tel. 86 4768011 wew. 10 lub 11.
- adres e-mail: ops.szumowo@op.pl
W sytuacji zagrożenia zdrowia i życia mieszkańcy mogą uzyskać wsparcie i pomoc pod numerem 112.